Érzelmek felsőfokon

Mindig is szerettem az animációs filmeket. Gyerekként is, és most már kicsit érettebb fejjel is. Talán csak azért, mert szerettem gyereknek lenni, és valahogy jó még annak lenni kicsit, ha más nem ilyen formában. De lehet, hogy azért, mert egy animációs film manapság sokkal többet rejt magában, mint az elsőre hihetnénk.

Sokszor hIO1allom azt, főként a 40+ korosztályból, hogy ők nem néznek ilyesmit, mert ez mese. De akkor tisztázzuk ezt. Az animációs film, az nem mese. Az egy film, ami történetesen nem élőszereplős, hanem animált. Bár szerintem főként az a probléma, hogy sokan azt hiszik, hogy ezek kizárólag a gyerekeknek szólnak. Pedig ez – főként manapság – egyáltalán nincs így.

Sok esetben egy animációs film mélyebb érzelmi tartalommal és tanulsággal bír, mint néhány élőszereplős film. Ráadásul sokszor olyan komplex dolgokról szólnak, amiket talán először nem is értünk meg, még felnőttként sem.

Hogy miért is írok most erről? Mert ugyanez a helyzet az Inside Out (Agymanók) című filmmel is. Nagyjából mindenkivel megnézetném ezt a filmet, kortól függetlenül. A gyerekekkel azért, mert egyrészt imádni fogják ezeket a karaktereket, másrészt meg igencsak fontos dolgokról lehet velük beszélni utána, a felnőttekkel pedig azért, mert egy ilyen érzelmi hullámvasútra néha jó felülni. Számos olyan dolog van ebben a filmben, ami túlságosan is ismerős érzés lehet sokaknak.

„Do you ever look at someone and wonder, “What is going on inside their head?””

(Inside Out)

A történet a 11 éves Riley-ról szól, aki egy új helyzettel találja szemben magát, amikor hátrahagyva otthonát, és addigi megszokott és boldog életét, a családjával együtt egy nyüzsgő nagyvárosba költözik, ahol persze nem találja meg azonnal a helyét. Ez tűnhet egy túl általános történetnek is, de ez a film még mélyebbre ás ebben a témában. Egészen Riley fejéig, ahol öt érzelem – Derű, Bánat, Harag, Undor és Majré – él. Vagyis IO2inkább irányítják a lány életét. Vagy talán épp Riley irányítja őket.

Olyan formában dolgozza fel a sztori magát a felnőtté válást, és a beilleszkedés kérdését, ahogy részemről még sosem láttam korábban. Nagyon érdekes látni, hogy mi történik a főszereplővel, és hogy küzd meg az elé gördülő akadályokkal, amikor a két – talán – legfontosabb érzelem a Derű és Bánat egy időre elérhetetlenné válik. Milyen az, amikor egy kamasz életében a Harag, az Undor és a Majré veszi át az irányítás. A filmben persze mindezt szó szerint.

Ami miatt különösen tetszett a film, az a lenyűgöző látványvilág. Olyan kreatívan, és olyan kidolgozottan alkották meg az egész emberi elmét, hogy elsőre bele sem gondolnánk, hogy valójában talán tényleg ilyenek vagyunk. Ott élnek bennünk az érzelmek, és irányítanak minket. Van, amit elfelejtünk, és van, amit soha nem felejtünk el. Van, ami kihat az egész életünkre, akár akarjuk, akár nem.

De ha ezen túl is lépünIO3k, még akkor is ott marad egy vödörnyi érzelem, amivel nyakon öntenek minket, mint nézőt. Mert ha valaki egyszer elkezdi nézni, kizárt, hogy ne találna benne valamit, amivel azonosulni tudna, vagy tetszene neki, vagy csak véleménye lenne róla. Mert ezekkel az érzelmekkel mindenki találkozott már az élete során. Ettől pedig még személy közelibbé válik ez a film.

Ráadásul felnőtt fejjel nézve az egészet, valahogy talán még sokkal többnek is tűnik az egész. Mert olyan dolgokat is meg lehet érteni, amiket talán gyerekként annyira még nem is. Egy olyan kaland lehet, amire érdemes szánni egy kis időt. Mert ezt a filmet nem elég csak nézni. Bele kell mélyedni. És hagyni saját magunknak, hogy átélhessük az egészet. Még akkor is, ha néha porszem megy az ember szemébe közben…

„Take her to the moon for me. Okay?”

(Inside Out)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s